Click to listen highlighted text!

Home » Docentenpagina

Docentenpagina

Welkom op de docentenpagina!

Op deze pagina staan drie verschillende onderdelen: contextbeschrijving van deze leeromgeving, beoogde gebruik van de leeromgeving en contactgegevens. Deze onderdelen zijn toegevoegd om ervoor te  zorgen dat het product bruikbaar is voor elke docent die dit zou willen inzetten in de (online) lessen.

Contextbeschrijving

Dit digitale product is gemaakt in opdracht voor een aardrijkskunde docent aan een middelbare school. Het probleem wat aangekaart werd is ontstaan door het online lesgeven tijdens de Corona lockdown. Veel onderdelen van aardrijkskunde zijn lastig en bestaan uit verschillende processen. Deze processen worden vaak uitgelegd met het tekeningen op het (digi)bord, actieve werkvormen en overige manieren. Dit is online een stuk lastiger te doen wanneer leerlingen alleen de docent zien via de camera. Het idee is dan ook dat deze leeromgeving ervoor zorgt dat leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen met het onderwerp op een actieve manier, zodat online lessen besteedt kunnen worden aan extra uitleg en vragen bijvoorbeeld!

In principe is de leeromgeving ontstaan met het oog op vmbo-tl met een flexibele inzetbaarheid in de onderbouw en bovenbouw. Dat neemt niet weg dat dit ook voor overige brugklassen een mooie instap kan bieden voor het onderwerp. De criteria voor wat leerlingen kunnen en kennen kan dan wel afwijken, dit is aan de docent zelf om te beoordelen.

 

Beoogde gebruik van de leeromgeving

Zoals eerder aangegeven is het product gemaakt met het oog op zelfstandig, actief aan de slag gaan met het onderwerp. De leerlingen kunnen met minimale hulp aan de slag, gezien de inrichting van de leeromgeving. In principe hoeft hier geen uitleg aan vooraf te gaan, ook niet voor het gebruik van de site. Wel zou hier voor gekozen kunnen worden als het de bijvoorbeeld de bedoeling is dat leerlingen niet alle onderdelen maken of niet alle opdrachten. Door differentiatie en zelfregulering kunnen de leerlingen zelf inschatten hoe lang ze bezig willen met een onderwerp en wanneer zij klaar zijn voor het volgende onderwerp. Ook de manier waarop kunnen leerlingen grotendeels zelf uitkiezen.

Deze leeromgeving biedt geen feedback op maat en kan geen summatieve toetsing vormgeven. Deze zou wel gebruikt kunnen worden als herhaling of als formatieve toetsing. Daarnaast kan de docent ervoor kiezen om een reflectievorm toe te passen, zodat de leerling nog beter leert zichzelf te reguleren.

 

Contactgegevens

Tijdens een IMinor aan NHL-Stenden is dit product gemaakt door Rochella van der Wal die deelneemt aan de lerarenopleiding aardrijkskunde tweedegraads. De  minor is afgerond tijdens het derde leerjaar van deze studie. Om die reden is gebruik gemaakt van verschillende onderzoeksmethoden en processen om het beste resultaat te behalen.

Als er vragen zijn over de leeromgeving kan er contact worden opgenomen via onderstaande emailadres. Dit geldt tevens voor foutmeldingen of andere problemen. Bij interesse naar het achterliggende onderzoek en de didactische keuzes, kan deze worden verstrekt.

Naam: Rochella van der Wal
Email: Rochellavanderwal@gmail.com
Onderwerp:  Neerslag leeromgeving

 

Auteursrechten

De site is gemaakt in opdracht, dit zorgt ervoor dat er afbeeldingen zijn aangepast uit de Geo en hieruit de basis is ontstaan voor de inrichting. De gehele site, opbouw en alle media zijn eigen. Als geheel mag de leeromgeving uiteraard gebruikt worden voor lessen, oefening en formatieve toetsing. Echter, de leeromgeving en individuele media mogen niet gebruikt worden voor non-educatieve doeleinden. Deze media zijn beschermd door de auteursrechtenwet.

 

Terug naar boven
Click to listen highlighted text!